Mijn bedrijfsverhaal

Het verhaal van Faam Communicatie begint in januari 2007 toen de VOF waarin ik partner was na tien jaar ophield te bestaan. Tja, wat nu? Op welke manier wilde ik mijn geld gaan verdienen? Waar was ik goed in? Een mooi moment voor enige zelfreflectie.

Een ding wist ik zeker. Ik wilde zelfstandig ondernemer blijven. Ik was tekstschrijver en had een studie afgerond als Senior Communicatieadviseur. Kortom, ik had een vak –eigenlijk twee– geleerd. De afgelopen tien jaar had ik bovendien flink geïnvesteerd in het me eigen maken van ondernemersvaardigheden zoals acquisitie, planning en budgettering en het opbouwen van een netwerk. Uit dit alles wilde ik nog meer rendement halen.

Vanuit die gedachte heb ik Faam Communicatie opgericht: een eenmanszaak waarin ik me toeleg op bedrijfscommunicatie, ook wel corporate communicatie of public relations genoemd. Onder de naam Faam Communicatie adviseer ik bedrijven hoe ze hun communicatie kunnen inzetten om hun goede naam, hun reputatie, te verbeteren. Ik help hen bovendien bij de uitvoering.

Omdat ik een sterk netwerk had binnen het MKB in de regio, wisten in het begin vooral kleine en middelgrote bedrijven mij te vinden. Werken voor het MKB is leuk: de lijnen zijn kort, de contacten heel persoonlijk en er is snel resultaat. Maar toen ik net lekker op stoom was, dreigde de crisis in 2008 behoorlijk roet in het eten te gooien. Het communicatiebudget werd door veel MKB-ers vrijwel teruggeschroefd tot nul. Daar gaan mijn opdrachten, dacht ik.

Mijn opleiding tot communicatieadviseur (beste beslissing ooit!) deed echter nieuwe deuren openen. Ik trad binnen in de wereld van het interimmen. Ik werd ingehuurd door overheidsinstanties zoals gemeentes, provincie en politie om gedurende enkele maanden een communicatieklus uit te voeren, of een tijdelijke vacature op de communicatieafdeling in te vullen.

Zo komt het dat ik anno 2014 communicatieadviseur ben voor zowel overheidsinstanties als bedrijven. Ik adviseer managers, assisteer collega’s of zet een boom op over communicatie met een ondernemer/eigenaar. Daarnaast schrijf ik nog regelmatig teksten. Zowel voor opdrachtgevers als voor mijn eigen onderneming. En of ik nou adviseer, produceer, schrijf, twitter of blog… de goede naam van mijn opdrachtgever én van mijn eigen bedrijf is altijd het uitgangspunt.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *